"Tommy Sagen" fra Øster Hurup er afgjort af Landskatteretten

Sagen, der aldrig skulle være startet, har nu forhåbentlig fundet sin endelige afgørelse!


Landsskatteretten har i en afgørelse fra den 12. december 2025 givet Tommy Flaunsgaard fuldt medhold i klagen over den fornyede registreringsafgift, der blev pålagt ham efter Motorstyrelsens kontrol af hans Ford Econoline ved US Car Camp i Øster Hurup i 2019.  Landsskatteretten nedsætter kravet om registreringsafgift til 0 kr.

Der er skrevet mangt og meget om sagen vedrørende en Ford Econoline, som blev stoppet i en af Motorstyrelsens kontroller ved US Car Camp i Øster Hurup den 25. juli 2019. 
I december måned 2019 afholdt FDA et møde med Tommy Flaunsgaard (som mange nok kender som ejeren af Esso-tanken i Sorø), og valgte derefter at gå ind i sagen.

Motorstyrelsen traf den 8. juli 2020 en afgørelse, hvori man krævede fornyet registreringsafgift på omkring 62.000 kr. for i alt 10 punkter. 
Motorstyrelsen mente, at Tommy Flaunsgaards Ford Econoline ikke overholdt kravene til at være registreret som varevogn, og i øvrigt var blevet ændret, så den ikke længere overholdt reglerne i den daværende Registreringsafgiftslovs § 10, stk. 4 (bedre kendt som ”Originalitetskravet”). Det vil sige, at Motorstyrelsen vurderede, at bilen ikke ”fremstod som ved 1. registrering”. 

Fra 10 til 3 punkter

Efter et møde med Motorstyrelsen, fik vi skåret sagen ned fra 10 til 3 punkter. 
Desværre gjorde de sidste 3 punkter, at Motorstyrelsen stadig mente, at bilen ikke overholdt varevognskravene og originalitetskravet. Derfor valgte FDA i samråd med Tommy at indgive en klage over Motorstyrelsens afgørelse.

Klage over Motorstyrelsens afgørelse

Den 7. oktober 2020 blev klagen indsendt, og blev herefter behandlet i Skatteankestyrelsen, som bestemte at Landsskatteretten skulle tage stilling til klagen. Skatteankestyrelsen kan henvise klagesager til enten Motorankenævnet eller Landsskatteretten. 

Den 25. april 2024, altså næsten 4 år efter vi indgav klagen, fik vi et forslag til afgørelse fra Skatteankestyrelsen, som gav os medhold i alle punkter. 
Motorstyrelsen var ikke enige i forslaget, og anmodede om et egentligt retsmøde i Landsskatteretten. Det medførte yderligere ventetid.

Den 1. december 2025 - altså over 5 år efter vi indgav klagen - og næsten 6½ år efter bilen blev stoppet, var Bernt Clausen (advokat for FDA) og Tobias Rose (formand for FDA) i Landsskatteretten på vegne af ejeren.

Afgørelsen

Fredag den 12. december 2025 fik vi så afgørelsen, der gav fuldt medhold i vores klage.

Landsskatteretten nedsatte afgiftskravet til 0 kroner.

Tidligere næstformand i FDA, advokat Bernt Clausen, udtaler i den forbindelse:

”Det var en fornøjelse at kunne aflevere en tidlig julegave til Tommy, som selvsagt blev rigtig glad over afgørelsen. Det har været en meget lang proces for ham.
Vi er også både stolte og lettede i FDA. Det er fantastisk, når en lang og sej kamp ender med det ønskede resultat.”

Hele sagsforløbet har været stærkt problematisk set fra FDAs side. 

”I forberedelsen af sagen har hele FDAs bestyrelse, og endda eksterne eksperter, vendt hver en sten omkring Tommys Econoline. Der er brugt rigtig mange timer i det arbejde. 
Det har været en holdindsats, som FDA kan være meget, meget stolte over!

Vi har undervejs været dybt nede i forvaltningsretten, skatteforvaltningsretten, registreringsafgiftsloven, synsbekendtgørelsen og studeret et hav af tidligere afgørelse om afgifter på lignende biler.
Vi har kigget gamle brochurer, studeret amerikanske krav til biler, ja sågar skilt Econolinen ad for at dokumentere, at skærmforøgerne var skruet og ikke svejst på.
Ja kort sagt, vi har været meget langt omkring.”

Under forberedelsen af sagen blev det bl.a. afdækket, at Motorstyrelsen slet ikke vejledte Tommy om registreringen af bilen i 2017. 
Efter fast praksis blev alle biler over 35 år automatisk registreret som ”veteranbiler” med deraf følgende originalitetskrav. 
Her blev oplysninger om en VW ”Splitbus” afgørende for at fastslå, hvordan praksis – i hvert fald dengang - var hos Motorstyrelsen.
 

Bernt Clausen uddyber
”Da vi arbejdede med Tommy-sagen i FDA, oplevede vi at hele bilmiljøet efter en lidt tøvende start pludselig stod sammen, og forsøgte at hjælpe os, så godt de kunne. 
Det var ikke så afgørende, om man kørte Volvo, VW eller Cadillac. 
Folk forstod at den strenge, og efter vores mening, dybt urimelige fortolkning af originalitetskravet kunne ramme alle.
Tommy-sagen illustrerede, hvor dyrt det var at blive ramt.”

Ironisk nok havde det kostet det samme at indregistrere Tommys Econline som almindelig varebil. Dermed havde Tommy helt kunnet undgå rådighedsbegrænsningerne i det, da daværende originalitetskrav og afgiftssagen aldrig var blevet til noget, men Motorstyrelsen oplyste slet ikke om den mulighed.

Bernt Clausen fortsætter
”Vores drøftelse med Motorstyrelsen var egentlig konstruktive et langt stykke henad vejen. Vi fik bl.a. skåret sagen ned fra 10 til 3 punkter, men desværre oplevede vi senere i forløbet, at Motorstyrelsen forsøgte at ”genoplive” de udgående punkter. Måske fordi sagen gennem årene har skiftet sagsbehandler flere gange. 
Sagen burde være skåret endeligt til, så kun de 3 punkter vi reelt var uenige om, var forblevet i sagen, hvilket er et forvaltningsretligt grundprincip. 
Det siger sig selv, at det er et langt større arbejde at tilbagevise 10 punkter i stedet for 3. Sagens akter fylder derfor flere hundrede sider. 
Desværre er systemet indrettet således, så man ikke kan vinde en sag, ved at få ret i 8 ud af 10 punkter – alt skal tilbagevises for at få ret.”

I 2020 blev originalitetskravet som bekendt afskaffet, bl.a. efter pres fra FDA, og det burde efter FDAs mening have fået Motorstyrelsen til at trække sagen tilbage. 
Det gjorde de desværre ikke. 
I stedet blev Tommy Flaunsgaard nødt til at indbetale 62.000 kr. efter Motorstyrelsen traf sin endelige afgørelse i juli 2020. Den afgørelse som Landsskatteretten nu har omgjort.

Bernt Clausen konstaterer:
”Hvis man bliver uenig med Motorstyrelsen, så viser Tommy-sagen, at man skal sætte godt 6 år af til at kæmpe sin sag.
Den lange sagsbehandlingstid er et kæmpe problem, som rækker langt videre end blot denne sag.

Det er min forventning, at FDA vil bruge Tommy-sagen til at lægge pres på politikerne for at få lavet et mere effektivt klagesystem. Der er ingen grundlag for at kritisere Motorstyrelsens egen sagsbehandlingstid, men at klageprocessen skal tage over 5 år, er ubegribeligt og ikke et retssamfund værdigt”. 

Tommy Flaunsgaard udtaler:

"Nu her på den anden side af en sag, der startede i uge 30 i 2019 udenfor en træfplads i Øster Hurup, hvor jeg blev stoppet af nogle meget ukyndige mennesker, der var udsendt fra Motorstyrelsen, er jeg naturligvis glad for at have vundet, og utroligt taknemmelig for at jeg har fået så meget hjælp som jeg har.
Jeg må indrømme, at jeg er ikke et sekund i tvivl om, at man kan have nok så meget ret, og alligevel tabe med et brag, når jeg ser, hvad der er blevet kastet efter mig af love og paragraffer af jurister med uanede midler, der på alle måder forsøger at vinde deres sag mod dig! 
Der findes ingen logik, og heller ikke en vilje til at gennemgå de beviser jeg havde, for at jeg var uretmæssigt anklaget. 
Jeg har helt klart en følelse af, at man har set mig som en, der skulle besejres, fordi jeg ikke bare dukkede nakken og makkede ret, men i stedet råbte så meget op jeg kunne gennem diverse medier. 
Jeg føler det er grænsende til chikane, men naturligvis en lovlig form for chikane - andet kan nok ikke bevises! 

Her på den anden side, er jeg også ret godt tilfreds med, at netop min sag gjorde, at vi kunne få sat fokus på et område indenfor vores hobby, som virkelig trængte til et eftersyn!

Tusinde tak til Bernt, Stig og Tobias fra FDA, der samlede mig op, og har fulgt mig hele vejen igennem!
Nu glæder jeg mig bare til at se mine penge på kontoen igen!"

Tommy-sagen blev den 2. sejr, som udsprang af kontrollen i Øster Hurup i 2019, og viser om noget, at der er behov for en samlet forening som FDA, der kan træde til i disse typer sager og hjælpe medlemmerne igennem systemet.
Nu afventer der 3 måneders frist, hvor Motorstyrelsen har mulighed for at anlægge en sag ved domstolene.
Det håber og tror vi selvfølgelig ikke de gør.


Afslutningsvist vil FDA gerne rette en tak til alle, der har støttet os i forløbet – både økonomisk, men også med materiale, som kunne underbygge vores klage over afgørelsen.

Hold i dag

Instagram