Motorstyrelsen lancerer rød, gul, grøn vejledning – hvad må jeg bygge om?
Som mange sikkert har hørt, så har Motorstyrelsen i længere tid arbejdet på en vejledning,
som har til formål at vejlede bilejere om i hvilket omfang man – afgiftsfrit – kan ombygge sin
bil.
Vejledningen er nu endelig offentliggjort. Bemærk vejledningen ikke alene er tiltænkt
veteranbiler, men skal passe til alle typer køretøjer – bortset fra motorcykler, som har deres
egen vejledning. Derfor er vejledningen lavet ud fra et forsigtighedsprincip.
FDA har sammen med Motorhistorisk Samråd deltaget i dialogmøder med Motorstyrelsen,
hvor vi er kommet med forskellige forslag til ændringer og forbedringer. Noget er vi kommet
igennem med – andet er desværre vi ikke.
Overordnet set betragter FDA vejledningen som et stort fremskridt, som vil gøre hverdagen
for bilejere lettere, da man nu – uden at gennemgå 30 års retspraksis og SKATs juridiske
vejledninger – relativt simpelt kan se, om der er risiko for at ens bil mister sin
afgiftsmæssige identitet, og der dermed skal betales helt ny afgift, hvis man foretager de
påtænkte ændringer.
Som man nok har gættet, er vejledningen bygget op som et trafiklys:
GRØN kategori: I denne kategori, må man foretage alle ændringer, der er nævnt, og man
må kombinere alle ændringer, der er listet.
GUL kategori: Her skal der udvises forsigtighed. Der må altid foretages en ændring i gul
kategori, og denne ændring må også altid kombineres med alle ændringer i GRØN kategori.
Så langt så godt.
Foretages der mere end en ændring i GUL kategori, er der risiko for at bilen mister sin
afgiftsmæssige identitet. Vi ved fra møderne med Motorstyrelsen, at de forventer, at man i
lagt de fleste tilfælde kan acceptere en kombination af flere ændringer fra GUL kategori, før
bilen mister sin afgiftsmæssige identitet, men vejledningen er som anført overfor lavet ud fra
et forsigtighedsprincip. Grænsen går typisk der, hvor bilen ændres så meget, så den reelt
svarer til en anden og dyrere model. F.eks. hvis en Golf 1,6 ændres så meget, at den svaret
til en Golf GTI.
RØD kategori: Her er reglerne igen simple. Der må ikke ændres i chassis eller på karosseriet. Gør man det alligevel, skal der betales ny registreringsafgift.
Hvis man er i tvivl om en ombygning holder sig indenfor GRØNNE og maksimalt en GUL ændring, eller påtænker man at lave flere GULE ændringer, er der dog ingen grund til at gå i panik – man kan nemlig altid bede om en såkaldt bindende forhåndsbesked ved Motorstyrelsen. Helt kort spørger man på den måde Motorstyrelsen, om man må foretage den ombygning man påtænker uden at bilens afgiftsmæssige identitet tabes. Svarer er – som navnet indikerer – bindende, hvilket betyder at Motorstyrelsen, således ikke kan bede om ny afgift, hvis ændringerne foretages.
Som FDA har fortalt på de foredrag vi holder rundt i landet pt. skal man altid huske, at ens bil både skal opfylde kravene i registreringsafgiftsloven (den afgiftsmæssige identitet), opfylde kravene til syn (synsvejledningen) og endelig de krav ens forsikringsselskab stiller. Med den nye ”RØD, GUL GRØN-vejledning” er det blevet noget nemmere at navigere for bilejere for så vidt angår den afgiftsmæssige identitet.
FDA anbefaler altid at tage kontakt til Autoconsult, hvis man påtænker at lave større ændringer på sin bil, eller måske endda vil kaste sig ud i et hot rod projekt.